Η συνεργασία του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου με το γερμανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και Βίντεο Τέχνης Άρσεναλ και το Ινστιτούτο Γκαίτε φέρνει στο προσκήνιο μια πολυφωνία σύγχρονων και παλιότερων ταινιών που αναμετρώνται με τις έννοιες της μετανάστευσης και της μνήμης. Αυτοί οι δύο θεματικοί άξονες, πυρήνες της σύγχρονης ευρωπαϊκής και παγκόσμιας εμπειρίας, εξετάζονται μέσα από ένα πρίσμα που συνδυάζει το πολιτικό, το ποιητικό και το πε ιραματικό.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει ιστορικές προοπτικές που αντηχούν στο παρόν. Στο Πέρασμα – Δράμα της Άντζελας Μελιτόπουλος, η Μικρασιατική Καταστροφή συνδέεται με την προσφυγιά, τη μετανάστευση στη Γερμανία και τη συλλογική λήθη μέσω αφαιρετικού μοντάζ. Η οπτική της εργατικής μετανάστευσης συνεχίζεται στο Λεφτά για ψωμί της Σεράπ Μπερακαρασού, που καταγράφει τις συνθήκες των εργατριών από την Τουρκία σε γερμανικό εργοστάσιο.
Η σύγχρονη προσφυγική κρίση αποτυπώνεται με άμεσο τρόπο. Το Μίλαντ ‒ Ο πλανήτης μου... του Μενέλαου Καραμαγγιώλη ακολουθεί για τρία χρόνια μια οικογένεια Αφγανών που παγιδεύεται στην Ελλάδα, αντιμετωπίζοντας ηθικά διλήμματα, ενώ ο ίδιος κατέγραψε και πρόσφυγες που κατέλαβαν μια πλατεία του Βερολίνου. Το Φαντάσματα πλανιούνται πάνω από την Ευρώπη της Μαρίας Κουρκούτα και της Νίκης Γιάνναρη καταγράφει ποιητικά τον αποκλεισμό των προσφύγων στον καταυλισμό της Ειδομένης, παρουσιάζοντας τους πρόσφυγες ως πολιτικά υποκείμενα, ενώ το πειραματικό ντοκιμαντέρ Τώρα: Τέλος εποχής του Άιμαν Νάχλε εστιάζεται στον ενδιάμεσο χρόνο των Σύρων προσφύγων στη Σμύρνη.
Παράλληλα, το πρόγραμμα διερευνά τη μνήμη και την ταυτότητα. Η Εύα Στεφανή στο Από τον Άρι στη Νέα Υόρκη φωτίζει τη βιωμένη εμπειρία και τη νοσταλγία μιας μετανάστριας, ενώ η Βουβούλα Σκούρα στο Εσωτερική μετανάστευση μετατρέπει μια γυναικεία βιογραφία σε ποιητικό στοχασμό. Σε πειραματική φόρμα, η Κλαρίσα Τίεμε στο Ό,τι απομένει χαρτογραφεί τα απομεινάρια του πολέμου στη Βοσνία μέσα από σιωπηλά τοπία, ενώ ο Ταμέρ Ελ Σαΐντ στο Δανεικό οικογενειακό άλμπουμ ανακατασκευάζει την προσωπική απώλεια και το πένθος του μέσα από ανευρεθέν αρχειακό υλικό μιας άλλης οικογένειας.
Σπάζοντας την απομόνωση στο κέντρο του Βερολίνου
Περισσότερα...



