Κατάλογος | Catalogue

Στις επιλογές μας οδηγηθήκαμε με γνώμονα να προβάλλουμε ταινίες που εκφράζουν τη σύγχρονη κινηματογραφοφιλία και τη γνώση του κινηματογράφου αλλά και να συνθέτουν σύγχρονες κριτικές ματιές, αντλώντας από υπάλληλες και περιφρονημένες γνώσεις, δηλαδή από τοπικές γνώσεις που αναπτύχθηκαν από τους υποτελείς του κόσμου μας, όπως οι εργαζόμενοι, οι γυναίκες, οι ιθαγενείς και τα παιδιά. Οι επιλογές μας συγκροτούν μια τέτοια γενεαλογία που μπολιάζει τη λόγια γνώση με τη γνώση των καθημερινών ανθρώπων, γιατί μέσα εκεί ενυπάρχουν οι μνήμες των αλλοτινών αγώνων ή ακόμη και οι ματαιώσεις τους.

Ο καλεσμένος μας Λαβ Ντίαζ παρουσιάζει την ταινία του, Η ιστορία του Χα, η οποία αντλεί από τη ζωή ενός διάσημου καλλιτέχνη βοντβίλ για να προβληματιστεί για την ήττα των δημοκρατικών δυνάμεων στις Φιλιππίνες τη δεκαετία του 1950. Ο Κίρο Ρούσσο, που θα είναι επίσης μαζί μας, παρουσιάζει την ταινία, Η μακρά πορεία που αφηγείται την ιστορία μιας ομάδας βολιβιανών μεταλλωρύχων που προσπαθούν να επιβιώσουν αφού έχασαν τη δουλειά τους στη Λα Παζ. Ο Νατές Χέζντε, με αριστοτεχνικά γραμμένη ιστορία, στην ταινία του Πέδρο που γυρίστηκε σε ένα απομακρυσμένο χωριό της Ινδίας, υπογραμμίζει το διπλό δεσμό της φτώχειας και της προκατάληψης.

Η Παζ Ενσίνα, στην ποιητική της ταινία Εάμι, μέσα από την τελετουργική μεταμόρφωση ενός πουλιού-θεότητας-γυναίκας αφηγείται τις πληγές που προκάλεσε η αποικιοκρατία σε μια φυλή αυτοχθονών στην Παραγουάη. Από μια μαχητική γυναικεία οπτική, η υβριδική ταινία, ανάμεσα σε ντοκιμαντέρ και μυθοπλασία, γουέστερν και queer μανιφέστο, Ξερή γη που φλέγεται, των Ζοάνα Πιμέντα και Aντίρλεϊ Κιερός, αφηγείται τις παράνομες δραστηριότητες μιας αποκλειστικά γυναικείας ομάδας σε μια βραζιλιάνικη φαβέλα. Η ταινία Μπεάτριξ, των Μιλένα Τσερνόβσκι και Λίλιθ Κράξνερ, γυρισμένη σε φιλμ 16mm, εστιάζει στο γυναικείο σώμα και εξερευνά ένα γυναικείο βλέμμα, με τρόπο που θυμίζει Σαντάλ Ακερμάν. Η Ζοάνα Πιμέντα και η Λίλιθ Κράξνερ θα είναι στην Αθήνα για να παρουσιάσουν τις ταινίες τους.

Από την οπτική της αμερικανικής οικογενειακής ζωής, το ντοκιμαντέρ Πυρηνική οικογένεια των Έριν και Τράβις Γουίλκερσον είναι μια δοκιμιακή road-movie που εγείρει επίκαιρα αλλά και διαχρονικά οικολογικά και πολιτικά ερωτήματα, ενώ στην ταινία Ο καθεδρικός, ο Ρίκυ Ντ’ Έμπροουζ σκηνοθετεί τα τραύματα που βίωσε το μοναχοπαίδι μιας αμερικανικής οικογένειας με έναν ιδιαίτερα ιμπρεσιονιστικό τρόπο.

Τέλος, στο ντοκιμαντέρ Τα λέμε την Παρασκευή, Ροβινσώνα, η Μίτρα Φαραχανί (επίσης καλεσμένη μας), εφευρίσκοντας μια πρωτότυπη αφηγηματική φόρμα, σκηνοθετεί τη συνάντηση του κινηματογραφιστή-φιλόσοφου Ζαν-Λυκ Γκοντάρ με τον σημαντικό εκπρόσωπο του νέου ιρανικού κύματος Ιμπραήμ Γκολεστάν, οι οποίοι στοχάζονται τον ρόλο των ποιητών στους ζοφερούς καιρούς μας.

Επιλογή ταινιών: Μαρία Κομνηνού, Νεφέλη Γκαμπάντ, Ιάκωβος Σκενδερίδης, Έχσαν Κοσμπάχτ
Προγραμματισμός: Νεφέλη Γκαμπάντ, Ιάκωβος Σκενδερίδης
Εισαγωγικό κείμενο: Μαρία Κομνηνού, Ιουλία Μέρμηγκα, Νεφέλη Γκαμπάντ


Γραφεία

Κινηματογράφος

Member of

europa-cinemas-creative-europe