Sidebar Menu

Ο ΔΡΑΚΟΣ

movie poster
  • Ελληνικός Τίτλος Ο ΔΡΑΚΟΣ
  • Πρωτότυπος Τίτλος Ο ΔΡΑΚΟΣ
  • Αγγλικός Τίτλος THE OGRE OF ATHENS
  • Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος
  • Έτος Παραγωγής: 1956
  • Είδος: Μυθοπλασία
  • Διάρκεια: 103'
  • Χώρα Προέλευσης: Ελλάδα
  • Φορμάτ: 35mm
  • Χρώμα: Ασπρόμαυρη
  • Γλώσσα: Ελληνικά
  • Σενάριο: Ιάκωβος Καμπανέλλης
  • Φωτογραφία: Κώστας Θεοδωρίδης
  • Μοντάζ: Νίκος Κούνδουρος
  • Ήχος: Με ήχο
  • Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις
  • Ηθοποιοί: Ντίνος Ηλιόπουλος, Μαργαρίτα Παπαγεωργίου, Γιάννης Αργύρης, Θανάσης Βέγγος, Στέφανος Στρατηγός, Ανέστης Βλάχος, Αλέκος Τζανετάκος
  • Παραγωγή: Αθηναϊκή Κινηματογραφική Εταιρεία
  • Πηγή Κόπιας: Ταινιοθήκη της Ελλάδος
  • Βραβεία: Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Ρετροσπεκτίβας (Αναδρομή στην πενταετία 1955-1959)-1η Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου (Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 1960)
  • Διακρίσεις: Συμμετοχή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας (1956)
Από Σαββάτο, 2 Μάϊος 2020 20:00 έως Τρίτη, 5 Μάϊος 2020 20:00
Σκηνοθεσία: Νίκος Κούνδουρος | Διάρκεια: 103'

ΠΡΟΒΟΛΗ 2-5 ΜΑΪΟΥ

"Μετά την πρώτη νεορεαλιστική ταινία Μαγική Πόλη (1954), ο Κούνδουρος με τον Δράκο φέρνει στην Ελλάδα τον «κινηματογράφο του δημιουργών», ο οποίος, όπως σημειώνει η Αγλαΐα Μητροπούλου, αφορά την ικανότητα σκηνοθετών «να λειτουργήσουν έξω από τη λογική της εμπορικής παραγωγής και αφετέρου στη διαμόρφωση της δικής τους προσωπικής έκφρασης». Ο Κούνδουρος ανατρέπει τα στερεότυπα του φιλμ νουάρ βάζοντας στον πρωταγωνιστικό ρόλο αντί για ένα σκληρό άντρα ένα κακομοίρη με φανερή σεξουαλική απειρία ( Nτίνος Ηλιόπουλος) και αντί για μια φαμ φατάλ μία έφηβη που κλαίει όταν ο προστάτης της δεν την αφήνει να χαζέψει τις κούκλες. Στην ταινία οι κλασικοί κανόνες του είδους ανατρέπονται και στην αναπαράσταση της σύγκρουσης νομιμότητας/παρανομίας. Δηλαδή , ενώ στην περίπτωση των κλασσικών ταινιών του είδους οι θεατές καλούνται να ταυτιστούν με τις δυνάμεις του «νόμου» και της «τάξης», στην περίπτωση του «Δράκου» καλούνται να ταυτιστούν με τους παράνομους.  Ο Κούνδουρος με το σενάριο του Ιάκωβου Καμπανέλλη συγκροτεί μια αφήγηση για ένα άπραγο υπαλληλάκο που υποδύεται τον μεγαλοκακοποιό, και επιτυγχάνει να  συναρθρώσει την παράδοση του ρεμπέτικου με την παρανομία, αρθρώνοντας μια κριτική θέση στη μετεμφυλιακή καταπιεστική συναίνεση και ανιχνεύοντας μία αντιθετική δημόσια σφαίρα."

- Μαρία Κομνηνού


Νίκος Κούνδουρος (1926-2017)

Ο Νίκος Κούνδουρος γεννήθηκε στον Άγιο Νικόλαο της Κρήτης. Ο πατέρας του, Ιωσήφ Κούνδουρος, ήταν γνωστός δικηγόρος και πολιτικός. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και αποφοίτησε σε ηλικία 22 ετών. Λόγω πολιτικών πεποιθήσεων, πέρασε μεγάλο χρονικό διάστημα στην Μακρόνησο, από όπου έφυγε το 1952. Δύο χρόνια αργότερα, το 1954, ολοκλήρωσε την πρώτη του ταινία, Μαγική πόλη, η οποία παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας. Ακολουθεί Ο δράκος, το 1956, που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βενετίας και Οι παράνομοι, το 1958, που συμμετείχε στο Φεστιβάλ Βερολίνου. Το 1960 με Το ποτάμι κερδίζει τα βραβεία σκηνοθεσίας και μουσικής στην πρώτη εβδομάδα Ελληνικού κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη και το βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ της Βοστώνης. Το 1978, η ταινία 1922, απέσπασε τα βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, φωτογραφίας, α’ γυναικείου ρόλου, β’ ανδρικού ρόλου και σκηνικών και κοστουμιών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης καθώς και τα βραβεία καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ του Καίηπ Τάουν το 1982. Το 1985, το Μπορντέλλο, προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Άλλες ταινίες του: Μικρές Αφροδίτες, Vortex ατό πρόσωπο της Μέδουσας, Τα τραγούδια της φωτιάς, Μπάιρον, μπαλάντα για έναν δαίμονα, Οι φωτογράφοι, Ιφιγένεια εν Ταύροις, Αντιγόνη.


THE OGRE OF ATHENS (Nikos Koundouros, 1956)
A gang in search for a leader accepts a wretched civil servant who pays with his life this false identity
With this film, written by Iakovos Kambanellis and scored by Manos Chatzidakis; Nikos Koundouros brings to Greece the “Auteur Cinema” outside the predominant logic, of commercial production. This film, using a parable of an insignificant civil servant who impersonates the great criminal (Dinos Iliopoulos), articulates a critical point of view, in post-civil war repressive consensus. Today, it is considered one of the most important films of Greek cinema.


Γραφεία

Κινηματογράφος

Member of

europa-cinemas-creative-europe