Ο ιστότοπος της Ταινιοθήκης της Ελλάδος βρίσκεται σε διαδικασία αναβάθμισης

Μουσείο Κινηματογράφου

Επισκευθείτε την πολύ ενδιαφέρουσα ενότητα "Μουσείο Κινηματογράφου"

Μέσα από την ενότητα αυτή, θα μπορέσετε να πλοηγθείτε στα Ψηφιακά Μουσειακά Εκθέματα και να δείτε βίντεο με τρισδιάστατη αναπαράσταση για δέκα από αυτά.

Επίσης θα βρείτε ενδιαφέρουσες πληροφορίες, για την πολυμεσική έκδοση της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και του Μουσείου Κινηματογράφου.

Αρχική σελίδα » Νέα & Ανακοινώσεις » Παρουσίαση Νέου

Νέα & Ανακοινώσεις

[26/09/2008]  Δημοσιεύτηκε από Admin

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΡΟΜΑ 29/9 & 7,9,13/10

Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος συμμετέχει στις παράλληλες εκδηλώσεις, που διοργανώνουν η Ελληνοαμερικανική Ένωση και η Πρεσβεία της Δανίας στην Αθήνα, με αφορμή την φωτογραφική έκθεση Τα Ταξίδια των Ρομά, μ’ ένα μικρό κινηματογραφικό αφιέρωμα στους Ρομά.

Το άλυτο αίνιγμα των τσιγγάνων στην ιστορία του ευρωπαϊκού πολιτισμού επιχειρούν να διερευνήσουν οι ταινίες τεκμηρίωσης που επελέγησαν από την Ταινιοθήκη της Ελλάδος για να πλαισιώσουν τη φωτογραφική έκθεση Τα ταξίδια των Ρομά με φωτογραφίες του Δανού Ιωακείμ Έσκιλντσεν και κείμενα της συγγραφέως Σία Ρίννε.
Ο νομαδικός τρόπος ζωής, η περιπλάνηση, οι διώξεις, η προφορική γλώσσα, τα ήθη, η μουσική παράδοση, η κυκλική αντίληψη του χρόνου, η συλλογική λογική αναίρεσης του θανάτου συγκροτούν την προβληματική που διατρέχει και τα επτά σχεδόν ντοκιμαντέρ που παρουσιάζονται στο μικρό αυτό κινηματογραφικό αφιέρωμα, στον αντίποδα του στερεοτυπικού εξωτικού τσιγγάνου, όπως προβλήθηκε συχνά από τη μυθοπλασία και το Χόλιγουντ.
Το αφιέρωμα ξεκινά με την βραβευμένη το 1993 στις Κάνες (Βραβείο Ενότητας «Ένα κάποιο βλέμμα») ταινία Καλό Δρόμο (Latcho Drom, 1993) του γάλλο-αλγερινού τσιγγάνικης καταγωγής Τόνι Γκάτλιφ (Tony Gatlif). Αν ο Κουστουρίτσα εντάσσει τους τσιγγάνους σε μια πολυσπερμία θεμάτων στις ταινίες του, ο Γκάτλιφ αποτελεί κορυφαίο εκφραστή του πολιτισμού των τσιγγάνων, ως Ρομά και ο ίδιος. To Latcho Drom, δεύτερη ταινία της τσιγγάνικης τριλογίας του Γκάτλιφ, που παρουσιάστηκε στο σύνολό της στο 38ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, με πρώτη την ταινία Οι Πρίγκηπες (Les Princes, 1982) και τελευταία την πολυβραβευμένη ταινία που τον σύστησε στο διεθνές κοινό Yπάρχουν ακόμα γελαστοί τσιγγάνοι/ Ο Αλλόκοτος Ξένος (Gadjo Dilo, 1997), ακολουθεί τα ίχνη του μεγάλου μουσικού και ιστορικού ταξιδιού των τσιγγάνων, από τη γενέθλια γη τους στη βορειοδυτική Iνδία, απ' όπου ξεκίνησαν πριν από 1.000 περίπου χρόνια, μέχρι την Aίγυπτο, την Tουρκία, τη Pουμανία, τη Σλοβακία, τη Γαλλία και την Ισπανία.
Η συμβολή των τσιγγάνων στη μουσική παράδοση των χωρών από τις οποίες πέρασαν είναι ανεκτίμητη: από το ισπανικό φλαμένκο, τις μελωδίες της Ιβηρικής με την κιθάρα, τα βαλκανικά κρουστά με τις τρομπέτες, την ελληνική δημοτική μουσική με το κλαρίνο, στις ιρλανδικές, σαξονικές μπαλάντες αλλά και τις παραδουνάβιες μελωδίες. Η δεξιοτεχνία τους στο βιολί είναι επίσης μοναδική.
Με την ευχή στους τσιγγάνους για "Καλό Ταξίδι" («Latcho drom» στα Ρομάνι) και όχημα τη μουσική των Ρομά μέσα από οκτώ χώρες, ο Τόνι Γκάτλιφ συνθέτει μία ανθολογία της μουσικής παράδοσης των "Τσιγγάνων" ή "Gitanes" ή "Halab" ή "Tsigane" ή "Bohemians" ή "Gypsies", των οποίων η ιστορία δεν αναφέρεται ούτε σε βιβλία ούτε σε παρτιτούρες: μόνον η προφορική μουσική παράδοση κρατάει ζωντανές τις μνήμες, κι αυτή είναι η πολύτιμη συνεισφορά ενός νομαδικού πληθυσμού που διασώζει την παράδοση του ανεξίτηλη στο χρόνο.
Η σκηνοθετική ματιά του κορυφαίου έλληνα σκηνοθέτη Ροβήρου Μανθούλη αποτυπώνεται στα δύο επεισόδια ντοκιμαντέρ που γύρισε το 1989 για τη σειρά Οι Τσιγγάνοι του τηλεοπτικού σταθμού FR-3 LA SEPT (ARTE). Το επεισόδιο Οι Τσιγγάνοι: Οι παρίες της Ουγγαρίας (Les Gitans: Les Parias de la Hongrie) αποτελεί μια συστηματική έρευνα πάνω στους Ούγγρους τσιγγάνους, ενώ το Οι Τσιγγάνοι: Οι νέοι Καστιλλιάνοι (Les Gitans: Les Nouveaux Castillians) εξερευνά τις ρίζες του φλαμένκο στα μοιρολόγια των εκπατρισμένων χριστιανών τσιγγάνων της Ισπανίας που επέζησαν από το μαζικό αφανισμό της Ιεράς Εξέτασης το 1492 μ.Χ.
Το αφιέρωμα συμπληρώνεται με μια σύντομη επισκόπηση της πολύ αξιόλογης ελληνικής παραγωγής με θεματική τους τσιγγάνους.
Ο τρόπος ζωής, η μουσική, τα ήθη των Ρομά και η προσαρμογή τους στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα εξετάζονται με χιούμορ και χωρίς κριτική διάθεση, μέσα από τη ματιά του βετεράνου ντοκιμαντερίστα Μένιου Δίτσα στο Εκτός σχεδίου (2005), την πιο πρόσφατη ελληνική παραγωγή που παρουσιάζεται στο αφιέρωμα. Στο πρώτο επεισόδιο μιας σειράς ντοκιμαντέρ με θέμα τους τσιγγάνους, τα γυρίσματα της οποίας βρίσκονται σε εξέλιξη τα τελευταία πέντε χρόνια, ο σκηνοθέτης μας ταξιδεύει στον πολιτισμό των Ρομά και ενσωματώνει στην αφήγηση της ταινίας αποσπάσματα από το Δωδεκάλογο του γύφτου του Κωστή Παλαμά σε απαγγελία της Εύας Κοταμανίδου.
Το βραβευμένο με Κρατικό Βραβείο Ποιότητας ταινίας μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Στην άκρη της πόλης (1995) του Νίκου Αναγνωστόπουλου παρουσιάστηκε την άνοιξη του 1996 στο Μουσείο του Ανθρώπου (Musée de l’ Homme) στο Παρίσι από τον μεγάλο γάλλο δημιουργό του εθνογραφικού ντοκιμαντέρ Ζαν Ρους (Jean Rouche). Η ταινία παρακολουθεί τη ζωή των τσιγγάνων στον καταυλισμό της Αγίας Σοφίας, στον περιφερειακό δρόμο της Θεσσαλονίκης, μέσα σε χωράφια και πυλώνες υψηλής τάσης, σε σπίτια φτιαγμένα από νάιλον θερμοκηπίου, όπου τίποτε δεν δηλώνει την παρουσία του κράτους.
Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την Άδεια (2001) της Εύας Στεφανή και το βραβευμένο το 1989 στο 30ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη Θεσσαλονίκη ΡΟΜ (1989) του Μενέλαου Καραμαγγιώλη.
Η Εύα Στεφανή αποτυπώνει με την πολύ προσωπική της γραφή σκηνές από τη ζωή της Aσιέ, που κρατείται στις φυλακές Kορυδαλλού μαζί με την τρίχρονη κόρη της και κάθε δύο μήνες παίρνει άδεια εξόδου προκειμένου να επισκεφθεί την οικογένειά της στο Δροσερό Ξάνθης.
Το ΡΟΜ του Μενέλαου Καραμαγγιώλη προσπαθεί να δώσει το στίγμα των Ρομά στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, και κυρίως στην Ελλάδα, ακολουθώντας τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις, που εκφράζονται στα πρόσωπα των τεσσάρων αφηγητών: του δάσκαλου, του φωτογράφου, της γριάς τσιγγάνας Ταμάρα και της νεαρής Αϊμά.

Οι Μένιος Δίτσας, Νίκος Αναγνωστόπουλος, Εύα Στεφανή και Μενέλαος Καραμαγγιώλης θα είναι παρόντες στην προβολή των ταινιών τους. Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με το κοινό.


ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ

Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου
20:00 Καλό Δρόμο του Τόνι Γκάτλιφ (1993, 100')

Τρίτη, 7 Οκτωβρίου
20:00 Τσιγγάνοι: Παρίες της Ουγγαρίας του Ροβήρου Μανθούλη (1989, 52')
21:00 Εκτός Σχεδίου του Μένιου Δίτσα (2005, 64')
Παρουσία του σκηνοθέτη

Πέμπτη, 9 Οκτωβρίου
20:00 Τσιγγάνοι: Οι νέοι Καστιλλιάνοι του Ροβήρου Μανθούλη (1989, 67')
21:15 Στην άκρη της πόλης του Νίκου Αναγνωστόπουλου (1995, 29')
Παρουσία του σκηνοθέτη

Δευτέρα, 13 Οκτωβρίου
20:00 Άδεια της Εύας Στεφανή (2001, 28')
Παρουσία της σκηνοθέτιδος
20:45 ΡΟΜ του Μενέλαου Καραμαγγιώλη (1989, 75')
Παρουσία του σκηνοθέτη

Θέατρο
Ελληνοαμερικανικής Ένωσης
Μασσαλίας 22 Κολωνάκι


ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ


Λόγω περιορισμένων θέσεων θα τηρηθεί αυστηρή σειρά προτεραιότητας
Η Ελληνοαμερικανική Ένωση διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής του προγράμματος